Už nejaký čas naše štúdio ponúka služby, ktoré sa od klasickej tvorby loga alebo webstránok posúvajú aj ku komplexnejším brandingovým aktivitám. Najväčšiu radosť máme, ak od nás naši klienti očakávajú niečo, čo vybočuje zo zabehnutých rámcov tradičnej brandingovej komunikácie a naša kreativita sa môže naplno preukázať.

Podobne ako séria animovaných príbehov o Záchranárovi Falkovi pre Falck n.o., generatívne vizualizácie pre Nethembu, alebo hernú miniaplikáciu pre slovenské predsedníctvo. Náš najnovší projekt patrí do sféry umenia a riešil som ho ako pokračovanie môjho umeleckého výskumu na tému straty dôvery v informácie, ktoré na internete nachádzame. Aktuálny projekt teda nebol vyhotovený pre potreby jedného klienta. Bol vytvorený na mieru pre podujatie Biela noc a jeho 170-tisíc tohtoročných návštevníkov.

Cieľom bolo vytvoriť vizuálne zaujímavú svetelnú inštaláciu, ktorá bude niesť aktuálne posolstvo. Téme post-faktizmu (post-truth) som sa venoval počas svojho doktorandského štúdia a odtiaľ pochádza aj prvá ideová skica, na ktorej sú zachytené stolné lampy, svietiace jedna do druhej a stáčajúce sa do špirály DNA.

Prvá ideová skica bola vlastne veľmi jednoduchá

 

Dielo nesie názov DNA Leviatana a odkazuje na mýtickú bytosť, ktorej existencia nebola potvrdená, ani vyvrátená. Ten vytvára metaforu k post-faktickej dobe, v ktorej premnožené HOAX-y napomáhajú k šíreniu dezinformácií a tvoria plodné prostredie pre populistické vyjadrenia, manipuláciu a zavádzania.

Základom samotných prác bolo, aby celá inštalácia svietila. Rýchlo sme vylúčili tradičné neóny, ktoré by boli náročné na napájanie a vo výsledku krehké a nebezpečné pre diváka. Vytvorili sme vlastné plastové trubice do ktorých sme umiestnili RGB LED pásy. Výsledok bol výborný a tak nasledovalo správne nastavovanie svetelnosti, programovanie algoritmu a vhodnej farebnosti. V tejto časti projektu zdatne sekundoval Rastislav Rehák z Lab.cafe.

 

Jednotlivé „neóny“ sme vyrábali sami. Použili sme LED pásy zatočené do PVC fólie. Ale predtým sme dlho prototypovali a testovali..

 

Viete, aký je problém udržať vo vzduchu 40 Ikea lámp v jednom rade tak, aby celok vytváral štruktúru DNA? Ukázalo sa, že veľmi veľký a tak sa riešenie nosnej konštrukcie stalo kapitolou samou o sebe. Na pomoc sme si prizvali štúdio Subdigital. Pod vedením Jána Perneckého navrhli konštrukčný princíp, ktorý počítal s vylaserovaním menších hliníkových platní, ktoré sa šróbami jednoducho spoja dohromady. Jednotlivé časti museli mať svoj vlastný uhol, ktorý vypočítaval a generoval na mieru napísaný kód v softwéry Grasshopper. Po vyskladaní sme sa dopracovali k tvaru DNA, presne takého, ako sme potrebovali. Hliník dodal celej kostre správny „weird“  high-tech feeling.

 

Autorom konštrukcie je spoločnosť Subdigital, ktorá ju najskôr naprogramovala cez softwér Grasshoper tak, aby sme po poskladaní dostali požadovaný tvar DNA.

Problém, s ktorým sme nepočítali, bolo, keď sme vykúpili celú zásobu bielych stolných lámp v  Ikei. Sadli sme do auta a pár dní pred finalizáciou išli na nákupy do Viedne. Výsledok nášho snaženia ste mohli vidieť počas Bielej noci 2018 v Bratislave aj Košiciach.  Za projektom stáli 3 mesiace príprav a 3 mesiace realizácie. Dohromady sme spájkovali 24 hodín, použili 150 metrov elektrických káblov a 40 metrov LED pásov. V rôznej podobe sa na ňom podieľalo 9 ľudí od programátorov, elektrikárov, architektov, šoférov a pomocníkov. Počas Bielej noci v Bratislave a Košiciach dielo videlo niekoľko tisíc divákov a objavilo sa v správach všetkých hlavných slovenských televízií. Náš Leviatan ožil a napriek vizuálne pútavému prevedeniu prináša vnímavému divákovi aj nepríjemný odkaz: hľadanie pravdy je v online priestore stále ťažšie a populizmus neostáva iba na internete, ovplyvňuje aj reálny svet.

 

Finalizácia prebiehala vo výškach. Lampu po lampe sme ich nasadili 40. Pár posledných úprav a boli sme pripravení na príchod divákov.

Ak vás tento projekt zaujal a máte pocit, že by ste radi so svojou značkou priniesli inovatívny a atraktívny obsah, určite nám dajte vedieť.

Pavol Truben

V Bratislave bol projekt prezentovaný v industriálnych priestoroch Skladu č.7 vedľa Eurovei

 

V Košiciach zase v Galerijných priestoroch nádherne zrekonštruovaných Kasární kulturparku